The Role of Promotion and Cultural Factors In Doctors' Choice of Brands in Drug Prescriptions

Authors

  • يوسف أبوفارة جامعة القدس المفتوحة/ فلسطين Author
  • أحمد أبو طه جامعة الخليل/ فلسطين Author

Keywords:

Promotional and cultural factors, domestic and foreign drug brands, prescriptions

Abstract

The study aimed to identify the Promotional factors and cultural factors that doctors take into account in their choice of brands in prescriptions. The study tool (questionnaire) was distributed to a sample of doctors from the governorates of Hebron, Bethlehem, Ramallah and Al-Bireh (from the public, private and civil sectors), and (170) questionnaires were distributed to these doctors, (143) questionnaires were retrieved. The data was analyzed using the SPSS program. The study reached several results, the most important of which is that the total degree of promotional factors that doctors take into account in their selection of brands in prescriptions is a high degree, and the general arithmetic mean of these factors was (3.97) with a relative weight (79.4%) and a standard deviation (0.485) . With regard to the cultural factors that doctors take into account in their choice of brands in prescriptions, the results showed that the overall score is average, and the arithmetic mean was (3.18) with a relative weight (63.6%). The results of the study revealed that the impact of promotional factors is higher than the impact of cultural factors in the choice of brands when writing prescriptions. In light of these results, the study recommends a set of recommendations, the most important of which are: the need for pharmaceutical companies to develop clear plans to ensure that doctors are introduced to their products in the interest of patients in terms of the quality of products and additives that facilitate the process of using these products (medicines), and that these products are offered at reasonable prices, and attention to raising the efficiency of representatives of advertisements and medical advertising through holding training courses, enabling them to use the permitted promotional means in the right ways, and forming committees to coordinate between pharmaceutical companies and the Ministry of Health. The study recommended that pharmaceutical companies activate social responsibility programs (such as supplying pharmaceutical products free of charge or at nominal prices to places threatened by settlement and areas classified as poverty.....). The study recommended promoting attention to the quality of pharmaceutical products and also paying attention to the design and packaging of pharmaceutical products.

 

References

أولاً: المراجع العربية

• أبو جحيشة، بسام (2013)، تأثير العينات الطبية المجانية على سلوك الأطباء في جنوب الضفة الغربية، جامعة القدس، فلسطين.

• أبو راس، رضاء (2016)، مدى التزام الصيادلة في ليبيا بأخلاقيات التسويق الدوائي "دراسة ميدانية على بعض الصيدليات"، مجلة المعرفة، جامعة الزيتونة، ع(3)، 168-194.

• أبو رجيلة، مهند، (2019)، تطور تنافسية وزيادة حصة المنتج الوطني في فلسطين: قطاع الأدوية، معهد أبحاث السياسات الاقتصادية الفلسطيني (ماس).

• أبو زنيد، سمير، والغنيمات، عبد الله (2016)، التسويق الدوائي الفلسطيني "المشكلات والتوصيات"، مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات الإدارية والاقتصادية، 2(5)، 298-318.

• أجمان، هبة (2016)، الأهمية النسبية لتأثير عناصر المزيج التسويقي في قرار شراء الأدوية من وجهة نظر الصيادلة في مدينة دمشق، الجامعة الافتراضية السورية، سوريا.

• الجاسم، محمد (2010)، أثر القيم الثقافية المرتبطة بالمجتمع في تشكيل اتجاهات المشتركين نحو مراكز التسوق "دراسة ميدنية على مراكز التسوق في دمشق"، مجلة جامعة دمشق للعلوم الاقتصادية والقانونية، 26(2)، 281-306.

• الجبوري، علي، (2018)، دور السياحة العلاجية في تنشيط التسويق الدوائي (دراسة تطبيقية في مستشفى الألماني بأربيل (، المجلة الاقتصادية، برلين، ألمانيا.

• حسين، محمد (2020)، أثر العوامل الاجتماعية وعناصر المزيج التسويقي على نية الشراء من آلات البيع الذاتي لدى طلبة الجامعات الأدنية الخاصة، رسالة ماجستير، جامعة الشرق الأوسط، عمان، الأردن.

• حموي، فواز، وحمدان، مهند (2013)، العوامل المؤثرة على سلوك المستهلك وعلاقتها بالقرار الشرائي "دراسة ميدانية على الشباب السوري في المرحلة الجامعية"، مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية ( سلسلة العلوم الاقتصادية والقانونية)، 5(2)، 187- 206.

• خنفر، اياد، الزامل، أحمد، الغرابات، رائد، (2016)، مبادئ التسويق، الطبعة الثانية، دار وائل للنشر، عمان، الأردن.

• خوخة، أشرف (2010)، استراتيجيات الدعاية والحملات الإعلانية، دار المعرفة الجامعية، الطبعة الأولى، الاسكندرية، مصر.

• زاهر، أمل (2018)، دور البيع الشخصي في اختيار المنتجات الدوائية من وجهة نظر الأطباء "دراسة ميدانية على الأطباء في محافظة طرطوس"، جامعة طرطوس، سوريا.

• شوم، عبد الله (2017)، أثر المزيج التسويقي على كفاءة الأداء التسويقي "دراسة حالة شركة شيكان للتأمين وإعادة التأمين"، رسالة ماجستير، جامعة النيلين، السودان.

• الصباغ، شيرين، (2018)، أثر المزيج التسويقي في الأداء التسويقي "دراسة ميدانية في المصارف التجارية الأردنية، رسالة دكتوراه، جامعة العلوم الإسلامية العالمية، الأردن.

• صديقي، شفيقة (2013)، دور الثقافة في تحديد استراتيجية التسويق الدولي، مجلة علوم الاقتصاد والتسيير والتجارة، 1(27)، 29-50.

• طهبوب، محمد شوكت، (2017)، واقع المزيج الترويج في قطاع الأدوية في فلسطين، رسالة ماجستير، جامعة الخليل.

• طيبي، زاوي، (2017)، تأثير مزيج الاتصال التسويقي بالمؤسسة على اتخاذ قرار الشراء من طرف المستهلك، اطروحه دكتوراه، جامعة أبي بكر بلقايد- تلمسان، الجزائر.

• عبيدات، محمد ودبابنه، جميل، (2015)، التسويق الصحي والدوائي، دار وائل للنشر والتوزيع، عمان، الأردن

• عنانزة، محمد (2013)، أثر السياسات التسويقية على تطور الصناعة الدوائية " دراسة حالة التسويق الصيدلاني في الأردن، رسالة دكتوراه، جامعة أم درمان الإسلامية، السودان.

• فارع، أروى (2016)، التصنيع والتسويق الدوائي في اليمن "العقبات والتحديات"، مجلة ريادة الأعمال الإسلامية، الهيئة العالمية للتسويق الإسلامي، 1(2)، 80-100.

• قريشي، خولة، (2017)، أثر التسويق الصيدلاني على السلوك الوصفي للطبيب "دراسة عينة من أطباء ولايتي ورقلة وغرداية، رسالة ماجستير، جامعة قاصدي مرباح، ورقلة، الجزائر.

• لحلاح، محمد (2021)، العوامل الاجتماعية والثقافية المؤثرة على سلوك المستهلك، موقع أكاديمية حسوب، https://academy.hsoub.com/marketing/core-concepts-of-marketing/، تاريخ الدخول 27/1/2024.

• محيسن، أحمد (2019)، الثقافة وأثرها على سلوك المستهلك، مقال منشور على darabomohamedelmasry.blgspot.com، تاريخ الدخول 25/1/2024.

• مرزوق، سعد، ويونسي، مصطفى (2021)، العوامل المؤثرة في سلوك المستهلك الجزائري عند اقتناء المنتجات المحلية "دراسة ميدانية على عينة من مستهلكي المشروبات الغازية"، مجلة الدراسات المالية والمحاسبية والإدارية، 8(3)، 570- 589.

• مسلتي، عامر، ولرباع، الهادي (2020)، مقارنة تأثير العوامل الاجتماعية والثقافية على سلوك المستهلك في الجتمعات الإسلامية والغربية، مجلة دراسات في الاقتصاد وإدارة الأعمال، 3(6)، 105-115.

ثانياً: المراجع الأجنبية

• Aminul.I, & Ataher .I (2015). Study on marketing of pharmaceutical products through personal selling, A study on the performance of medical representatives" European Academic Research .vol. III, Issue 1 (pp.7430-7446)

• Cohen, J. (1988). statistical power analysis for the behavioral (2nd ed.). New Jersey: Hillsdale.

• Howard, M. (2015). A Review of Exploratory Factor Analysis (EFA) Decisions and Overview of Current Practices: What We Are Doing and How Can We Improve? International Journal Of Human-Computer Interaction, 32(1), 51-62.

• Kiran Bala and Kavita Sharma (2019), (Role of Medical Representatives in Influencing Medicine Prescription Behaviour of Doctors, Journal of Business thought, Vol 10, DOI: 10.18311/jbt/2019/23767

• Klaus, L. & Simon. B. (2010).A survey of German physicians in private practice about contacts with pharmaceutical sales Representatives. Deutsches Ärzteblatt International | Dtsch Arztebl Int 2010;107(22):392-398.

• Scott, Peter (2013), Sales and strategic marketing practices in the pharmaceutical industry: doctors as customers and their decisions, J. International Business and Entrepreneurship Development, Vol. 7, No. 1 , pp. 67-83.

Downloads

Published

2024-03-02