منهج أبي علي الفارسي في توظيف الشاهد القرآني في كتابه التكملة.
Keywords:
Quranic evidence, Abu Ali Al-Farsi, supplement, morphologyAbstract
Abu Ali al-Farsi is one of the most distinguished scholars of the Arabic language in the fourth century AH. He occupied a prestigious position in his era and the following eras. He is one of those grammarians who cited Quranic evidence and relied on it. His book, al-Takmilah, is one of the most important morphological books that contained a fair number of Quranic evidence and readings. This research focuses on studying Abu Ali al-Farsi’s method in presenting morphological issues in his book, al-Takmilah, and the manner in which he employed Quranic evidence in his book, using the descriptive analytical method in order to reach the results, By following the research of the readings mentioned in the book “Al-Takmilah” and the rules and opinions that revolved around it, the impact that the reading left on the morphological rule and its structure became clear. It represents a great source of linguistic argumentation, and morphological citation is cited in the rules, and the origin of issues, and interest in studying it is considered interest in the Book of God. His method in presenting his issues was distinguished by relying on Quranic evidence, and transmission from those who preceded him from linguists, as he relied on the opinions of Al-Khalil, Sibawayh, and Al-Mazini, especially Sibawayh, from whom he transmitted and relied. Regarding his method in citing Quranic evidence in his book “Al-Takmilah”, we noticed that he does not mention the name of the surah or the verse number, and often he is satisfied with mentioning the location of the evidence in the verse. Also, citing more than one Quranic witness in a single issue, and citing verses to establish and support the grammatical rule, and also citing more than one Quranic witness to support the grammatical rule, and often not attributing the readings to their owners, and citing the anomalous readings in the famous Arabic languages, and also using the anomalous readings as an explanation for the famous readings, and finally: I recommend that students of scientific research pay attention to the book Al-Takmilah, as it is a book of great benefit that needs more research and studies.
References
- المصادر والمراجع.
1. الأنباري، أبو البركات. 2002م. الإنصاف في مسائل الخلاف بين البصريين والكوفيين. تحقيق. جودة مبروك محمد. مصر: مكتبة الخانجي.
2. البخاري، محمد بن إسماعيل. 1990م. صحيح البخاري. تحقيق. مصطفى ديب البنا. ط4. دمشق: دار ابن كثير.
3. بويش، نورية، 2017م، التصريف مفهومه، نماذجه في كتاب التكملة لأبي علي الفارسي، مجلة جسور المعرفة، العدد العاشر.
4. الجرجاني، السيد الشريف، التعريفات، مطبعة مصطفى البابي، بالقاهرة، د.ت.
5. ابن الجزري، محمد بن محمد بن علي، النشر في القراءات العشر، ج2، راجع، علي محمد الضباع، دار الفكر، مصر، د.ت.
6. ابن جني، أبو الفتح عثمان. د.ت. الخصائص. تحقيق. محمد علي النجار. بيروت: دار العربي.
7. ابن جني، أبو الفتح عثمان. 1419ه/1998م. المحتسب في تبيين وجوه شواذ القراءات. ط1. تحقيق. محمد عبد القادر عطا. بيروت: دار الكتب العلمية.
8. ابن جني، أبو الفتح عثمان، 1977م، اللمع في العربية، تحقيق: فائز فارس، دار الكتب الثقافية، الكويت.
9. حماد، محمد عبد الوهاب، توظيف ابن معطٍ الشاهد الشعري في ألفيته دراسة وتوثيق، حولية اللغة العربية، بإيتاي البارود، مصر، العدد 33، ص7342.
10. ابن خالويه ، عبد الله الحسين الهمذاني، 1992م، إعراب القراءات السبع وعللها، تحقيق: عبد الرحمن العثيمين، مكتبة الخانجي، القاهرة، ط1.
11. الدمياطي، أحمد بن محمد. 1987م. إتحاف فضلاء البشر في القراءات الأربعة عشر. ط1. تحقيق. شعبان محمد إسماعيل. مصر: عالم الكتب.
12. الزبيدي، تاج العروس من جواهر القاموس، المطبعة الخيرية، بالقاهرة ط1، ج2، 1306ه.
13. الزمخشري، جار الله محمد بن عمر. 1385ه/1966م. الكشاف عن حقائق التنزيل وعيون الأقاويل في فجوة التأويل. ط3. القاهرة: مصطفى البابي الحلبي.
14. الزركشي، محمد بن عبدالله، 2006م، البرهان في علوم القرآن، تحقيق: أبو الفضل الدمياطي، دار الحديث، القاهرة.
15. الزمخشري، جار الله أبو القاسم، 1966م، تفسير الكشاف عن حقائق التنزيل وعيون الأقاويل في وجوه التأويل، تحقيق: خليل مأمون، دار المعرفة، بيروت، لبنان.
16. السامرئي، صالح فاضل، 2995م، الدراسات اللغوية والنحوية عند الزمخشري، دار عمار للنشروالتوزيع، الأردن، ط1.
17. السيوطي، جلال الدين عبد الرحمن. 1985م. الإتقان في علوم القرآن. ط2. حلب: مكتبة دار التراث.
18. السيوطي، جلال الدين عبد الرحمن. 1420ه/1999م. الاقتراح. تحقيق. طه عبد الرؤوف. الاسكندرية: مكتبة الصفا.
19. شكري، أحمد. 2001م. مقدمات في علم القراءات. عمان: دار عمار.
20. شلبي، عبد الفتاح، أبو علي الفارسي: حياته ومكانته بين أئمة التفسير العربية وآثاره في القراءات والنحو، دار المطبوعات الحديثة، جدة، السعودية، ط3.
21. أبو صالح، وائل. 1981م. تطور الدرس النحوي في الأندلس. مصر: جامعة الإسكندرية.
22. ضياء الدين، الأحرف السبعة ومنزلة القراءات، ط1، دار البشائر الإسلامية، بيروت، 1409ه.
23. أبو علي الفارسي، الحسن بن أحمد، 1981م، التكملة وهي الجزء الثاني من الإيضاح العضدي، تحقيق: حسن شاذلي، الرياض، السعودية، ط1.
24. ابن فارس، 1920م، الصاجي في فقه اللغة، ط1، المكتبة السلفية، القاهرة.
25. الفضلي، عبد الهادي، القراءات القرآنية تاريخ وتعريف، دار القلم، بيروت، لبنان. 1985م.
26. الفيروز أبادي، محمد بن يعقوب بن محمد. 1950م. القاموس المحيط. ط3. القاهرة: المطبعة الحسنية.
27. القرطبي، أبو عبدالله محمد بن أحمد الأنصاري، 1964م، الجامع لأحكام القرآن، تحقيق: أحمد البردوني، دار الكتب المصرية، القاهرة.
28. المبرد، أبو العباس محمد بن يزيد. 1994م. المقتضب. تحقيق. محمد عبد الخالق عضيمة. القاهرة، مصر: منشورات وزارة الأوقاف المصرية.
29. محيسن، محمد سالم. 1402هـ. تاريخ القرآن الكريم. ط2. السعودية.
30. المخزومي، المهدي. د.ت. الدرس النحوي في بغداد. بيروت: دار الرائد العربي.
31. مكي، بن أبي طالب، القيسي، الإبانة عن معاني القراءات، تحقيق، عبد الفتاح إسماعيل شلبي، دار النهضة، مصر، 1997م.
32. ابن منظور، لسان العرب، دار صادر، بيروت، ج2، د.ت، ص39. الفيروز أبادي، القاموس المحيط، المطبعة الحسنية، القاهرة، ط3، سنة.
33. الهيثمي، أبو الحسن، نور الدين، مجمع الزوائد، باب ما جاء في المصحف، ج 7، طبعة دار الريان للتراث، مصر، 1407هـ.
34. يحيى، عبد الرؤوف، 1992م، الشاهد اللغوي، مجلة الأبحاث للنجاح المجلد الثاني، العدد السادس.
						
							




















