The choices of Dr. Mamoun Hamoush in Juz' Amma through his interpretation "Al-Tafsir Al-Ma'moun" and their impact on understanding the meaning of the noble verses
Keywords:
Choices, Hamoush, Part, Interpretation, Al-Ma'munAbstract
This study focused on interpretive studies, highlighting the work of one of the late interpreters, Dr. Mamoun Hamoush, and discussing his selections in "Juz' Amma" using his interpretation, the "Al-Tafsir Al-Ma'mun".
 I addressed Dr. Mamoun Hamoush's linguistic and doctrinal decisions in "Juz' Amma" through his interpretation of "Al-Tafsir Al-Ma'mun" and their implications for comprehending the meaning of the Holy Verses because the research required discussing his biography and his interpretation of the text. Because it was appropriate for the subject matter, I employed an inductive and analytical technique in the investigation. The findings included the following: "Al-Tafsir Al-Ma'mun" has accumulated within its folds the views of ancient interpreters, and its author relied on them in his interpretation, as it is regarded as one of the types of interpretation by tradition with modern scientific additions. Dr. Mamoun Hamoush was interested in balancing and choosing between the sayings in interpretation, as evidenced by his careful mention of the interpreters' sayings and his comments on them with preference and justification. He then agrees with the majority on most of the issues he presented in his interpretation, so their saying is preferred over those who disagreed with them. Additionally, he has a preference for Al-Tabari's choices, particularly if he agrees with the majority's stance. Sometimes he cites a Quranic verse, and other times he relies on language, and he may support his opinion with scientific miracles, cosmic verses, natural phenomena, and others.
References
أحمد بن محمد الثعلبي. (1422، هـ - 2002 م). الكشف والبيان عن تفسير القرآن (المجلد 1). (تحقيق: أبو محمد ابن عاشور) بيروت، لبنان: دار إحياء التراث العربي.
إسماعيل بن عمر ابن كثير. (1420هـ - 1999 م). تفسير القرآن العظيم (المجلد 2). (تحقيق: سامي بن محمد سلامة) الرياض، السعودية: دار طيبة.
سعيد حوّى. (1424 هـ). الأساس في التفسير (المجلد 6). القاهرة، مصر: دار السلام.
عبد الحق بن غالب ابن عطية. (1422 هـ). المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز (المجلد 1). (تحقيق: عبد السلام عبد الشافي محمد) بيروت، لبنان: دار الكتب العلمية.
عبد الله بن أحمد النسفي. (1419 هـ - 1998 م). مدارك التنزيل وحقائق التأويل (المجلد 1). (تحقيق: يوسف علي بديوي) بيروت، لبنان: دار الكلم الطيب.
مأمون أحمد حمّوش. (2007). التفسير المأمون على منهج التنزيل والصحيح المسنون (المجلد 1). دمشق، سورية: وزارة الإعلام.
محمد الأمين بن محمد المختار الشنقيطي. (الطبعة: 1415 هـ - 1995 مـ). أضواء البيان في إيضاح القرآن بالقرآن. بيروت، لبنان: دار الفكر.
محمد الطاهر بن محمد ابن عاشور. (1984 هـ). التحرير والتنوير "تحرير المعنى السديد وتنوير العقل الجديد من تفسير الكتاب المجيد". تونس، تونس: الدار التونسية للنشر.
محمد المختار السلّامي. (1436 - 2015م). نهج البيان في تفسير القرآن (المجلد 1). صفاقس، تونس: دار التسفير الفني.
محمد بن أحمد شمس الدين القرطبي. (1384هـ - 1964 م). الجامع لعلوم القرآن (المجلد 2). (تحقيق: أحمد البردوني، وإبراهيم أطفيش) القاهرة، مصر: دار الكتب المصرية.
محمد بن جرير أبو جعفر الطبري. (1420هـ-2000م). جامع البيان في تأويل القرآن (المجلد 1). (تحقيق: أحمد محمد شاكر) بيروت: مؤسسة الرسالة.
محمد بن عبد الله ابن العربي. (1424 هـ - 2003 م). أحكام القرآن (المجلد 3). (تحقيق: محمد عبد القادر عطا) بيروت، لبنان: دار الكتب العلمية.
محمد بن علي الشوكاني. (1414 هـ). فتح القدير (المجلد 1). دمشق، بيروت: دار ابن كثير، دار الكلم الطيب.
محمد بن عمر فخر الدين الرازي. (1420 هـ). مفاتيح الغيب أو التفسير الكبير (المجلد 3). بيروت، لبنان: دار إحياء التراث العربي.
محمد بن مصطفى المراغي. (1365 هـ - 1946 م). تفسير المراغي (المجلد 1). مصر: شركة مكتبة ومطبعة مصطفى البابى الحلبي وأولاده.
محمد بن يوسف أبو حيان الأندلسي. (1420 هـ). البحر المحيط في التفسير. (تحقيق: صدقي محمد جميل) بيروت، لبنان: دار الفكر.
محمد جمال الدين بن محمد القاسمي. (1418 هـ). محاسن التأويل (المجلد 1). (تحقيق: محمد باسل عيون السود) بيروت، لبنان: دار الكتب العلمية.
محمد سيد طنطاوي. (1998م). التفسير الوسيط للقرآن الكريم (المجلد 1). الفجالة - القاهرة، مصر: دار نهضة مصر.
محمد علي الصابوني. (1417 هـ - 1997 م). صفوة التفاسير (المجلد 1). القاهرة، مصر: دار الصابوني.
محمد محمود الحجازي. (1413 هـ). التفسير الواضح (المجلد 10). بيروت، لبنان: دار الجيل الجديد.
محمود بن عمر الزمخشري. (1407 هـ). الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل (المجلد 3). بيروت، لبنان: دار الكتاب العربي.
مساعد بن سليمان الطيار. (1430 هـ). تفسير جزء عم (المجلد 8). الدمام، السعودية: دار ابن الجوزي.
مكي بن أبي طالب القيسي. (1429 هـ - 2008 م). الهداية إلى بلوغ النهاية (المجلد 1). (تحقيق: مجموعة رسائل جامعية بكلية الدراسات العليا والبحث العلمي - جامعة الشارقة) الشارقة، الإمارات: مجموعة بحوث الكتاب والسنة - كلية الشريعة والدراسات الإسلامية - جامعة الشارقة.
						
							




















