The Use of Artificial Intelligence in Foreign Language Education: An Analysis of Opportunities and Challenges

Authors

  • Ahmed Al-Janadbeh أستاذ مشارك قسم اللغة العربية- جامعة زايد- الإمارات Author

Keywords:

Artificial Intelligence, Foreign Language Learning, Machine Learning, Natural Language Processing, Machine Translation, Virtual Assistants

Abstract

In latest many years, the combination of synthetic intelligence (AI) technologies into foreign language schooling has visible extensive progress, especially through equipment powered via natural language processing, system mastering, and adaptive studying systems. This examine offers a vital evaluation of predominant AI programs in language education, which includes gadget translation, digital assistants, adaptive mastering platforms, and tools for pronunciation and errors correction.
The research examines how these technologies contribute to growing the 4 critical language abilities and customizing getting to know reviews in line with freshmen’s tiers and needs. Adopting a crucial-analytical framework grounded in a comprehensive evaluate of applicable literature, the look at highlights each pedagogical and cultural challenges connected to AI in language getting to know—especially the ones underexplored in earlier studies. Ultimately, the study gives actionable suggestions to ensure a balanced integration of AI technology with the quintessential human function of the instructor, aiming to enhance the first-class, inclusivity, and effectiveness of language training within destiny.

References

قائمة المراجع

المراجع العربية

1. الزبيدي، أحمد. (2022). التكنولوجيا والذكاء الاصطناعي في تعليم اللغات. عمّان، الأردن: دار الفكر.

2. العتيبي، محمد بن عبد الله. (2021). التعليم الرقمي ومستقبل تعلم اللغات. مجلة التربية الحديثة.

3. بعزيز، عبد العزيز. (2022). تطبيقات الذكاء الاصطناعي ودورها في تعليم اللغات لغير الناطقين بها: تطبيق Duolingo لتعلم اللغة الإنجليزية وتطبيق Bree Ai لتعلم اللغة العربية أنموذجًا. مجلة دراسات وأبحاث. https://asjp.cerist.dz/en/article/256284

4. الجريجير، شماء سليمان. (2025). استثمار تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تدريس اللغة الإنجليزية بالمرحلة الابتدائية. مجلة المناهج وطرق التدريس، 4(1)، 71–86. https://doi.org/10.26389/AJSRP.M240724

5. الشهراني، فاطمة محمد، & السعيدي، حنان. (2024). دور تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تنمية اتجاهات طلاب المرحلة الابتدائية نحو تعلم اللغة الإنجليزية من وجهة نظر المعلمات في خميس مشيط. مجلة البحوث التربوية، 33(1)، 181–212. https://raes.journals.ekb.eg/article_333910.html

6. شرف الدين، خولة. (2020). تحديات الترجمة الآلية ودورها في تعلم اللغات. الرياض، المملكة العربية السعودية: جامعة الملك سعود.

7. عبد السلام، علي أحمد. (2023). دراسة حول استخدام الذكاء الاصطناعي في تعليم اللغات في الدول العربية. المجلة الليبية للدراسات الأكاديمية المعاصرة. https://ljcas.ly/index.php/ljcas/article/view/5

8. القيسي، صلاح ساهي خلف. (2023). دور تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تطوير المهارات التربوية والتعليمية في الوطن العربي وانعكاساتها على نظام التعليم التقليدي: دراسة ميدانية. مجلة آداب الفراهيدي، 15(52)، 325–351. https://search.mandumah.com/Record/1340188

9. النجار، أحمد. (2023). توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تعليم العربية لغير الناطقين بها. في الذكاء الاصطناعي ودوره في تعلم وتعليم اللغة العربية (ص. 55–72). دار النشر المثالية.

10. معهد جوته مصر. (2023). الذكاء الاصطناعي لتعلم اللغات. https://www.goethe.de/ins/eg/ar/spr/mag/21290629.html

11. مجلة التعليم الإلكتروني. (2023). تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تعليم اللغات الأجنبية. https://ejle.journals.ekb.eg/article_262702_2b2242dad3a4b44dc5a6d6bd33e95db5.pdf

12. سالم، محمد. (2023). تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تعلم اللغات الأجنبية: دراسة حالة على تعلم اللغة العربية. مجلة التعليم الإلكتروني، 15(3),89-102 https://ddl.ae/book/7180443

المراجع الأجنبية

1. Burston, Jack. (2020). The use of AI in second language learning: A review. Language Learning & Technology, 24(2), 1–15. Honolulu, USA: University of Hawai‘i. https://www.lltjournal.org/item-detail/1164/

2. Chappelle, Carol A. (2018). Computer-Assisted Language Learning and AI. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

3. Chen, X., & Lv, Y. (2020). AI-powered adaptive learning systems in foreign language education: Opportunities and challenges. Journal of Educational Technology Development and Exchange, 13(1), 1–15.

4. Felix, Ursula. (2020). E-learning and AI-powered language acquisition. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 15(6), 90–104. Kassel, Germany: International Association of Online Engineering. https://online-journals.org/index.php/i-jet

5. Godwin-Jones, Robert. (2019). AI and language learning: Opportunities and challenges. Journal of Educational Technology & Society, 22(3), 12–21. Taipei, Taiwan: National Taiwan Normal University.

6. Heift, Trude, & Schulze, Mathias. (2019). Errors and Intelligence in Computer-Assisted Language Learning. London, UK: Routledge.

7. Hubbard, Philip. (2020). Assessing AI-based language learning tools. Language Assessment Quarterly, 17(4), 255–275. New York, USA: Taylor & Francis. https://www.tandfonline.com/journals/hlaq20

8. Huang, K., Liu, Z., Ma, M., & Yang, B. (2020). Exploring the potential of virtual reality technology in foreign language learning: A systematic review. Interactive Learning Environments, 28(2), 170-184.

9. Johnson, David. (2022). AI chatbots in foreign language education: A pedagogical approach. Educational Technology Research & Development, 70(1), 115–134. New York, USA: Springer.

10. Li, Jing, & Wang, Yan. (2021). The role of AI in enhancing pronunciation training. International Journal of Applied Linguistics, 31(1), 54–67. Oxford, UK: Wiley. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ijal.12345

11. Luckin, Rose, Holmes, Wayne, Griffiths, Mark, & Forcier, Louis B. (2021). Artificial Intelligence and Future Learning. Cham, Switzerland: Springer. https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-09687-7

12. Nassaji, Hossein. (2017). The role of technology in second language acquisition. London, UK: Routledge.

13. Sagarra, Nuria, & Alba, Miguel. (2021). AI-assisted language learning: Current trends and future directions. Second Language Research, 37(2), 145–168. London, UK: SAGE. https://journals.sagepub.com/home/slr

14. Warschauer, Mark. (2019). Machine learning and language pedagogy: A critical analysis. Journal of Computer-Assisted Learning, 36(2), 189–202. Oxford, UK: Wiley. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jcal.12345

15. Warschauer, M., & Liaw, M. L. (2023). AI and educational equity: Addressing the digital divide in language learning. Language Learning & Technology, 27(1), 1–17.

16. Xu, Jie, & Reinders, Hayo. (2022). AI and adaptive learning in second language education. Innovations in Language Learning and Teaching, 16(3), 211–225. London, UK: Routledge. https://www.tandfonline.com/journals/rill20

Downloads

Published

2025-09-01