Ibn Ashur’s Efforts in Critiquing and Explaining the Narrations of the Reasons for Revelation through His Exegesis: “Al-Tahrir wa al-Tanwir
Keywords:
Causes of Revelation (Asbāb al-Nuzūl), Qur’anic Exegesis, Al-Tahir ibn Ashur, Narration Criticism, Qur’anic SciencesAbstract
This research aims to explore one of the most significant issues directly related to the interpretation of the Holy Qur’an — the matter of the causes of revelation (Asbāb al-Nuzūl). Understanding these causes helps resolve many difficulties in comprehending Qur’anic verses. However, not every verse has a specific cause of revelation, although many scholars have attempted to assign one to each verse. This created an urgent need to critically evaluate these narrations and distinguish the authentic reports from the weak ones.
This is precisely what Al-Ṭāhir ibn ʿĀshūr undertook in his Qur’anic exegesis (tafsīr), which broadly focused on the sciences of the Qur’an. He introduced his exegesis with ten prolegomena on Qur’anic sciences, devoting the fifth specifically to the topic of Asbāb al-Nuzūl. In this section, he critiqued earlier scholars and aimed to rigorously scrutinize the narrations.
This study highlights his valuable contributions in this field, clarifies his position on these narrations, and examines how he approached them. His views were often innovative and stood in contrast to the common exaggerations found in traditional scholarships.
References
أولًا- القرآن الكريم برواية حفص عن عاصم، دار الفجر الإسلامي، بيروت-لبنان.
المراجع
إبراهيم عمر البقاعي. (2002م). نظم الدرر في التناسب بين الآيات والسور (المجلد 2). بيروت-لبنان: دار الكتب العلميّة.
أحمد بن حجر العسقلاني. (1986م). تقريب التهذيب (المجلد 1). سوريا: دار الرشيد.
أحمد حجر العسقلاني. (1326هـ). تهذيب التهذيب (المجلد 1). حيدر آباد الدكن-الهند: دائرة المعارف النظامية.
أحمد حجر العسقلاني. (1997م). العُجاب في بيان الأسباب (المجلد 1). الدمام-المملكة العربية السعودية: دار ابن الجوزي.
أحمد فارس القزويني. (1979م). معجم مقاييس اللُغة. سوريا: دار الفكر.
أحمد محمد ابن حنبل. (2001م). مسند الإمام أحمد بن حنبل (المجلد 1). بيروت-لبنان: مؤسسة الرسالة.
إسماعيل عمر ابن كثير. (1999م). تفسير القرآن العظيم (المجلد 2). (سامي بن محمد سلامة، المحرر) الرياض-السعودية: دار طيبة.
خالد سلمان المزيني. (1427هـ). المحرر في أسباب النزول (المجلد 1). الدمام-المملكة العربية السعودية: دار ابن الجوزي.
خالد عثمان السبت، و وأحمد سعد الخطيب. (2021م). التفسير المحرر للقرآن الكريم (المجلد 1). المملكة العربية السعودية: القسم العلمي بمؤسسة الدرر السنية.
خير الدين الزركلي. (2002م). الأعلام (المجلد 15). بيروت-لبنان: دار العلم للملايين.
رانية جهاد الشوبكي. (2009م). الطاهر بن عاشور وجهوده البلاغية في ضوء تفسيره التحرير والتنوير "المعاني والبديع". غزّة: الجامعة الإسلامية-غزّة.
سليم بن عيد الهلالي، و محمد بن موسى آل نص. (1225هـ). الاستيعاب في بيان الأسباب (المجلد 1). الرياض-المملكة العربية السعودية: دار ابن الجوزي.
عبد الحق بن غالب ابن عطية الأندلسي المحاربي. (1422هـ). المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز (المجلد 1). بيروت-لبنان: دار الكتب العلميّة.
عبد الرحمن أبو بكر السيوطي. (2002م). لُباب النقول في أسباب النزول (المجلد 1). بيروت-لبنان: مؤسسة الكتب الثقافية.
علي أحمد الواحدي. (2003م). أسباب النزول. القاهرة-مصر: دار الحديث.
علي خلف ابن بطال. (2003م). شرح صحيح البخاري (المجلد 2). الرياض-المملكة العربية السعودية: مكتبة الرشيد.
عليوي بن خليفة عليوي. (1404هـ). جامع النقول في أسباب النزول وشرح آياتها (المجلد 1). الرياض-المملكة العربية السعودية: مطابع الإشعاع.
محمد أحمد أبو زهرة. (2007م). زهرة التفاسير. مصر-القاهرة: دار الفكر العربي.
محمد أحمد القرطبي. (1964م). الجامع لأحكام القرآن (المجلد 2). (أحمد البردوني، المحرر) القاهرة-مصر: دار الكتب المصرية.
محمد إسماعيل البخاري. (1422هـ). صحيح البخاري (المجلد 1). بيروت-لبنان: دار طوق النجاة.
محمد الطاهر ابن عاشور. (2007م). التحرير والتنوير. تونس: الدار التونسية للنشر.
محمد بن نوح الألباني. (1993م). ظلال الجنة في تخريج السنة (المجلد 3). بيروت-لبنان: المكتب الإسلامي.
محمد جرير الطبري. (2000م). جامع البيان في تأويل القرآن (المجلد 1). بيروت-لبنان: مؤسسة الرسالة.
محمد عمر الرازي. (1420هـ). مفاتيح الغيب (المجلد 3). بيروت-لبنان: دار إحياء التراث العربي.
محمد عيسى الترمذي. (1975م). سنن الترمذي (المجلد 2). مصر: مصطفى الحلبي.
محمد يعقوب الفيروز آبادي. (2005م). القاموس المحيط. بيروت-لبنان: مؤسسة الرسالة.
محمود محمد عبده. (1419هـ). تفسير عبد الرزّاق (المجلد 1). بيروت-لبنان: دار الكتب العلميّة.
مساعد بن سليمان الطيار. (2018م). التحرير في أصول التفسير (المجلد 4). الرياض-المملكة العربية السعودية: مركز الدرسات والمعلومات القرآنية.
مسلم الحجاج النيسابوري. (2010م). صحيح مسلم. بيروت-لبنان: دار الكتب العلميّة.
منّاع خليل القطان. (2000م). مباحث في علوم القرآن (المجلد 3). الرياض المملكة العربية السعودية: مكتبة المعارف.





















