he Impact of Banking Service Quality on Customer Satisfaction in Syrian Agricultural Banks: A Case Study of the Agricultural Cooperative Bank in Al-Hasakah
Keywords:
Banking service quality, Customer satisfaction, Al-Hasakah, Agricultural Cooperative BankAbstract
This research aims to analyze the impact of the dimensions of banking service quality (tangibility, reliability, responsiveness, empathy, and assurance) on customer satisfaction in Syrian agricultural banks, with a case study of the Agricultural Cooperative Bank in Al-Hasakah. The study adopts a descriptive-analytical approach. The purposive random sample consisted of 60 long-term customers of the bank under study. Data were analyzed using SPSS through several statistical methods, including means, standard deviations, regression analysis, correlation, and reliability coefficients.
The study concluded that the overall level of customer satisfaction was low (overall mean = 2.08). The quality dimensions showed low levels for responsiveness and empathy, a moderate level for reliability, a high level for tangibility, and a very high level for assurance. Regression analysis results indicated that the five quality dimensions explained a significant proportion of the variance in customer satisfaction (65%). The study revealed a statistically significant impact of the banking service quality dimensions on customer satisfaction at the Agricultural Cooperative Bank in Al-Hasakah. The most influential dimension was "empathy" (B = 0.78), followed by "reliability" and "responsiveness", while "assurance" had no statistically significant effect.
The research recommends improving the physical environment, enhancing time commitment, training staff in responsiveness skills, and effectively strengthening the empathy dimension to support customer satisfaction.
References
- الشيخ و الرياضي( 2016) . أثر أبعاد جودة الخدمة المصرفية على رضا العملاء في البنك العربي
(دراسة ميدانية في مدينة الزرقاء ). رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة الزرقاء
- الطاهر، عمر علي وبن عبدالله، نزار( 2019) . أثر جودة الخدمات المصرفية على رضا العملاء ( دراسة ميدانية للمصارف التجارية بمحافظة الدرب – المملكة السعودية). المجلة العربية للنشر العلمي .العدد 14 : 11.
- باشير وآخرون ( 2022). أبعاد جودة الخدمات المصرفية الالكترونية وأثرها على رضا الزبائن ( دراسة ميدانية على زبائن مصرف التجارة والتنمية في بنغازي .مجلة الدراسات الاقتصادية المحكمة ، جامعة سرت . المجلد الخامس العدد الرابع.
- خليفي، بشرى ( 2020) . أثر جودة الخدمة المصرفية على رضا الزبائن ، دراسة حالة بنك الخليج بولاية سعيدة. رسالة ماجستير غير منشورة . جامعة مولاي الطاهر، الجزائر.
- دبوش ومرطاني ( 2021) . أثر جودة الخدمات المصرفية على أداء البنوك التجارية , دراسة حالة بنك الفلاحة والتنمية الريفية الجزائري وبنك القرض الشعبي الجزائري . رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة 8 ماي في قالمة , كلية العلوم الاقتصادية والتجارية , الجزائر.
- سليمان و سلمان ( 2013). دور جودة الخدمة المصرفية في كسب رضا الزبون دراسة حالة بنك القرض الشعبي الجزائري CPA و بنك البركة الجزائري وكالتي الأغواط.رسالة ماجستير, كلية العلوم الاقتصادية و التجارية و علوم التسيير جامعة قاصدي مرباح – ورقلة.
- عمارة وآخرون (2018) : أثر أبعاد جودة الخدمات المصرفية على رضا الزبون , دراسة حالة بنك الجزائر الخارجي . رسالة ماجستير في العلوم التجارية . جامعة محمد الصديق بن يحيى, الجزائر.
- علي خالد ( 2021) . قياس مدى رضا العملاء عن جودة الخدمات المصرفية ( دراسة تطبيقية على بعض البنوك التجارية المصرية) . رسالة ماجستير غير منشورة . المعهد العالي للدراسات النوعية بالجيزة, جمهورية مصر العربية.
- عميش سميرة (2021) . إدارة جودة الخدمات المصرفية. كتاب منشور، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، جامعة محمد بوضياف , الجزائر.
- محمود و حاوي ( 2021). أثر جودة الخدمات المصرفية على رضا الزبون . رسالة ماجستير غير منشورة , كلية الادارة والاقتصاد الجامعة العراقية.
- موقع وزارة المالية السورية (2024).www.syrianfinance.gov.sy ، قطاع المصارف ، المصرف الزراعي التعاوني.





















