اتجاهات المعلمين نحو دمج الطلبة من الفئات الخاصة في مدارس التعليم العام بمدينتي البيضاء وشحات
Keywords:
Attitudes, Inclusion, Disability, General Education Schools, Cities of Albyda and ShhatAbstract
The purpose of research is to identify teaching's staff attitudes toward the inclusion of special needs students in using  a sample of (80) teachers in  school district in Albyda and Shhat cities. The researchers used the scale of Attitudes toward the disabilities in schools. Data collection  and  statistical analysis  of the first objective using a one-sample t-test revealed that the mean scores  of  sample was lower than the hypothesized mean, which indicates a decrease and negative attitudes of male and female teachers towards the integration of students with disabilities in public schools. The results related to the second objective and analysis of the t-test for two independent samples indicated that there were no statistically significant differences between male and female teachers in attitudes toward integration. The results of the one-way analysis of variance for the data of the third objective resulted in no statistically significant differences between members of the sample with little, medium, and long experience in attitudes toward integration. The study concluded several implications and recommendations in the field of education for people with disabilities.
References
المراجع العربية :
1. جلال، أحمد عبد العظيم (2020): قضايا ومشكلات ذوي الاحتياجات الخاصة، الطبعة الأولى، مؤسسة رؤية للطباعة والنشر والتوزيع، الإسكندرية.
2. الروسان، فاروق (1998): قضايا ومشكلات في التربية الخاصة، عمان : دار الفكر
3. سو بريجرز (2019): تلبية الاحتياجات التعليمية الخاصة في الفصول الدراسية للمرحلة الثانوية ، الدمج وكيفية القيام به . رولتيدج للنشر
4. الغزالي: سعيد ( 2001): تربية وتعليم المعوقين سمعياً، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة : عمان
5. القريطي، عبدالمطلب امين (2005): سيكولوجية ذوي الاحتياجات الخاصة وتربيتهم، القاهرة: دار الفكر العربي ط 4
6. كرم الدين، ليلى : مجلة خطوة العدد 16، 2002 ، جامعة عين شمس، القاهرة
7. كيلاني، عادل (2004): تعديل سلوك الأطفال، عمان: مكتبة الإشراق
8. النجار، عبدالله حسين، مراد رشدي الجندي (2014) اتجاهات معلمي ومعلمات المرحلة الأساسية في مدارس تربية وتعليم جنوب الخليل نحو دمج ذوي الإعاقة في مدارسهم من وجهة نظرهم، مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات، فلسطين
9. هشام بن فروج، مليكة بن العربي (2020): اتجاهات أساتذة التعليم الابتدائي بمدينة الاغواط نحو مناهج الجيل الثاني ، مجلة التمكين الاجتماعي، المجلد 2، العدد الثالث.
المراجع الأجنبية:
1. Alsolami, A., & Vaughan, M. (2023). Teacher attitudes toward inclusion of students with disabilities in Jeddah elementary schools. PloS one, 18(1), e0279068.
2. Balbni, E., & Pedrabissi, L. (2000). Teachers' and parents' attitudes toward inclusion of students with intellectual disabilities. Journal of Special Education, 34(2), 76-85.
3. Bekirogullari, Z., Soykurt, M., & Gulsen, C. (2011). Primary school teachers' attitudes towards inclusive education for children with disabilities. Journal of Educational and Social Research, 3(2), 57-68.
4. Radojichikj, D., Jovanova-Mitkovska, S., & Canevsk, M. (2016). Teachers' attitudes towards the inclusion of children with disabilities in preschool education in the Republic of Macedonia. Journal of Special Education and Rehabilitation, 17(3-4), 26-42.
5. Tesser, A.(1993) On the importance of heritability in psychological research: The case of attitudes. Psychological Review.
6. Williams, J. (1980). Inclusion of physically disabled children in Los Angeles schools: A study of teacher and administrator attitudes. Journal of Special Education, 15(3), 45-60.
						
							




















