The degree of Job maturity practice of secondary principals and its Relation to conflict resolution methods from teacher’s point of view
Keywords:
النضج الوظيفي،, أساليب حل الصراع, المدارس الثانوية في مديرية التربية والتعليم للواء ماركا, الأردنAbstract
This study aimed to identify the degree of practicing functional maturity and its relationship to conflict resolution methods among secondary school principals in the Directorate of Education of the Marka District. The researcher used the descriptive approach. A questionnaire was developed consisting of two parts. The first part consists of 24 statements containing three fields: work interest. Work readiness and human relationships. The second part consists of 17 statements distributed to a sample of 306 teachers from private schools in Marka Education Directorate. The study findings showed that the degree of career maturity in the high school principals in Marka Education Directorate was high for each individual field and for all fields together. And there isn’t any statical differences in terms of sex. Qualification or years of experience. The findings also showed that conflict solutions in high school principals were high and the findings showed that there are significant statistical differences in the years of experience variant in favor of those who have less than five years of experience.
References
- أبو ناصيف، غادة يوسف (2019)، مستوى النضج الوظيفي لدى مديري المدارس الثانوية الخاصة في محافظة العاصمة عمان وعلاقته بالعدالة التنظيمية من وجهة نظر معلميهم، رسالة ماجستير غير منشورة،، كلية العلوم التربوية والنفسية، جامعة عمان العربية، عمان، الأردن.
- بدرة، حورية (2016)، "تقدير الذات وعلاقته بالنضج المهني (دراسة ميدانية على عينة من طلبة جامعة وهران)"، مجلة العلوم الانسانية والاجتماعية، 26، 397-414(2016). 
- البلبيسي، سناء(2005)، استراتيجيات ادارة الصراع التي يستخدمها مديرو المدارس الثانوية في الاردن وعلاقتها بالالتزام التنظيمي للمعلمين، رسالة ماجستير غير منشوره، جامعة عمان العربية للدراسات العليا، المملكة الاردنية الهاشمية.
- جبران، علي محمد، الصراع التنظيمي بين المعلمين واستراتيجيات مديري المدارس في ادارته من وجهة نظر المعلمين في الأردن، رسالة ماجستير غير منشوره، كلية الدراسات العليا للتربية، جامعة القاهرة.
- الجعافرة، صفاء جميل(2013)، "أساليب إدارة الصراع التنظيمي وعلاقته بالإبداع الإداري لدى مديري ومديرات المدارس الحكومية في محافظات الكرك من وجهة نظرهم"، مجلة العلوم التربوية، 40، 1663-1687(2013).
- الحيالي، سندية(2010)، دور عمليات الانتباه لدى القيادات الإدارية في تنمية النضج الإداري، رسالة دكتوراه غير منشورة، 2010، كلية الإدارة والاقتصاد، جامعة الموصل، العراق.
- الصاعدي، اعتدال(2012)، النضج المهني وعلاقته بمهارات اتخاذ القرار لطلاب وطالبات الثانوية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة طيبة، المملكة العربية السعودية. 
- الصرايرة، ماجدة احمد(2008)، النضج الوظيفي لدى مديري المدارس الثانوية العامة في الأردن وعلاقته بأدائهم الإداري وبتمكين العاملين، أطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية الدراسات التربوية العليا، جامعة عمان العربية، عمان، الأردن
- عامر، طارق(2012)، النمو والتنمية المهنية للمعلم "التدريب أثناء الخدمة، ط1، مؤسسة طيبة للنشر والتوزيع، القاهرة. 
- عبد الرحيم، عبد الرحيم محمد(2019)، "دور القيادة الإستراتيجية في تحقيق النضج المؤسسي في المنظمات العامة "رؤية مقترح"، المجلة العربية للإدارة، 39، 145-164. 
- عطية، صفاء زياد(2020)، النضج الوظيفي وعلاقته بالالتزام التنظيمي لدى مديرات المدارس الأساسية الخاصة في محافظة العاصمة عمان من وجهة نظر المعلمات، رسالة ماجستير غير منشوره، كلية العلوم التربوية، جامعة الشرق الأوسط
- العويوي، محمد(2013)، دراسة وتحليل إدارة الصراع التنظيمي في مديريات التربية والتعليم في محافظة الخليل، رسالة ماجستير غير منشوره، جامعة الخليل، الخليل.
- القريوتي، محمد(2009)، السلوك التنظيمي الإداري، دار أسامة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
- كعبية، مثقال علي(2012)، "أثر استراتيجيات إدارة الصراع التنظيمي على الرضا الوظيفي لدى معلمي مدارس شمال الأراضي الفلسطينية المحتلة من وجهة نظر المعلمين"، مجلة العلوم الإنسانية والطبيعية، 2.
- محاسنة، احمد والعظمات، عمر(2018)، "استراتيجيات إدارة الصراع لدي معلمي المدارس في لواء قصبة المفرق وعلاقتها بكفاءة الاتصال"، المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 15.
- محمد، محمد خورشيد(2018)، أثر أساليب حل الصراع التنظيمي في أداء العاملين، رسالة ماجستير غير منشوره، كلية الاقتصاد والعلوم الإدارية، جامعة ال البيت، المفرق، الأردن.
- Bhat, B., Rangnekar, S. & Barua, M. (2013). Organizational Conflict Scale: Reexamining the Instrument. IUP Journal of Organizational Behavior, 12(1), 7-23
- Buys, Sulize (2014). The factors that relate to the career maturity of school-going girls in Gauteng "A Case Study", (Unpublished Master's thesis), University of South Africa, South Africa.
- Jawarneh, M. (2016). Career maturity among university students in Jordan: The case for social studies, Australian council for educational research, 25 (3), 110-116.
- Salami, S. 2008, Gender Identity Status Maturity of Adolescents in Southwest Nigeria, J. Soc. Sci, 16(1) http;// www.krepublishers.com/…salami…/jss-16-/-035-08-503-salami-5-0AB.pdf.
-Wellington, P. (2011). Effective people management: Improve performance delegate more effectively handle poor performance and manage conflict, London: Kogan Page Publishers
- Zahra, S., Tafseer, M. & Anila, A. (2018) Relationship between Self Concept and Career Maturity in Pakistani High School Students. Bahria Journal of Professional Psychology, Vol.17 Issue: 1, pp.1-16.
						
							




















