The Reality of Practicing the Learning Organization in the Directorate of Education in the City of Derna: From the Perspective of Office Managers and Heads of Departments and Units
Keywords:
Learning Organization, , Dimensions of Learning Organization, Education Monitoring, DernaAbstract
The research aimed to identify the reality of practicing the of the learning organization in the education monitoring in the city of Derna from the point of view of the office managers and Presidents of departments and units in it. The study relied on the descriptive approach to achieve the objectives that were identified, and the questionnaire was used as a tool for measuring and collecting data and information from the office managers and heads of departments and units in the education monitoring in the city of Derna, whose number was (66) individuals. A simple random sample was used to select the sample, which amounted to (36) individuals. Statistical methods were used through the (SPSS) program, which are the arithmetic mean, standard deviation, (T test), and one-way analysis of variance (ANOVA). The study reached the results that the reality of the application of the office managers and heads of departments and units in the education monitoring in the city of Derna was (high), and that there were no statistically significant differences at the level (0.05) in the responses of the sample members according to each of the variables (gender, academic qualification, management level in the monitoring, and These include: continuous motivation for outstanding administrators and rewarding them when they obtain a higher academic qualification while still employed, or participating in academic activities, seminars, training courses, and workshops to increase motivation for continuing education. They also focus on transparency and skills that promote dialogue, discussion, and the expression of opinions, transparency in the exchange of information, and a focus on the organization's values by honoring administrators who demonstrate desirable behavior.
References
أولاً- المراجع (باللغة العربية):
أبو عفش، مؤيد علي ،2014، دور المنظمة المتعلمة في تشجيع الإبداع لدى العاملين في الوزارات الفلسطينية، رسالة ماجستير غير منشورة، أكاديمية الإدارة والسياسة للدراسات العليا، جامعة الأقصى، فلسطين.
البورسعيدي، سالم بن سليمان،2018، درجة توافر أبعاد المنظمة المتعلمة في كلية السلطان قابوس لتعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم والآداب، جامعة نزوري، سلطنة عمان.
الجويبر، ليلى رمضان، 2021، واقع توافر أبعاد المنظمة المتعلمة في الإدارة المدرسية بمرحلة التعليم الأساسي بمراقبة التعليم سوق الجمعة من وجهة نظر المعلمين، مجلة كلية التربية، المجلد (01)، جامعة سرت، ليبيا، ص ص 470 – 483.
الحرب، محمد خميس،2018، تصور مقترح لتطوير أداء الأقسام الاكاديمية بالمؤسسات التعليمية المصرية في ضوء مفهوم المنظمة المتعلمة، مجلة الإدارة التربوية، ع (20)، الجمعية المصرية للتربية المقارنة والإدارة التعليمية، مصر.
حسين، أسامة ماهر،2012، تقويم خصائص المنظمة المتعلمة بالمؤسسات التعليمية المصرية "المؤسسات التعليمية الخاصة دراسة حالة"، مجلة كلية التربية ، (م23-ع91)، جامعة بنها، مصر، ص ص 45-98.
الحلواني، حنان صلاح الدين، 2023، دور القيادات التعليمية في تفعيل أبعاد المنظمة المتعلمة بمدارس المرحلة الابتدائية من وجهة نظر معلمي المنظومة الجديدة دراسة ميدانية بمحافظة أسيوط، المجلة التربوية، ع (118)، كلية التربية، جامعة سوهاج، مصر، ص ص 1 – 82.
الحورية، علي حسين ،2018، درجة ممارسة أبعاد المنظمة المتعلمة في وزارة التربية والتعليم الأردنية من وجهة نظر العاملين فيها، مجلة كلية التربية، ، مج 28- ع 03، ص ص207 – 242.
ديوفور، ريتشارد وآخرون ،2011، التعلم بالممارسة دليل المجتمعات المهنية للتعلم، ترجمة: عبد الله آل مزهر، شركة تطوير للخدمات التعليمية، الرياض، السعودية.
السهلي، أسيل بنت محمد ،2016، دور المنظمة المتعلمة في تحقيق التميز المؤسسي لدى مكاتب الإشراف التربوي في مدينة الرياض (استراتيجية مقترحة)، رسالة ماجستير غير منشورة، قسم الإدارة التربوية، كلية التربية، جامعة الملك سعود، المملكة العربية السعودية.
السياني، أسماء قاسم عبده ،2018، تصور مقترح لتطوير الأداء الوظيفي للعاملين الإداريين بجامعة إب في ضوء مدخل المنظمة المتعلمة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، الدراسات العليا والبحث العلمي، جامعة إب، اليمن.
الشريف، نجاة عبد القادر عبد الله ،2024، درجة توافر أبعاد المنظمة المتعلمة في الأكاديمية الليبية للدراسات العليا فرع بنغازي من وجهة نظر موظفيها، مجلة كلية التربية العلمية، ع(15)، جامعة بنغازي، ليبيا، ، ص ص 74 – 104.
العباس، حنان صادق، 2018، المتطلبات اللازمة لتطبيق استراتيجيات المنظمة المتعلمة في مدارس التعليم الأساسي في محافظة دمشق، رسالة ماجستير غير منشورة، قسم أصول التربية، كلية التربية، جامعة دمشق، سوريا.
عبد الله، أحمد سمير ،2019، تصور مقترح لتحويل جامعة الأزهر إلى منظمة متعلمة، المجلة التربوية، ، ع 65 ، كلية التربية، جامعة سوهاج، مصر، ص ص 193 – 303.
عبيدات، ذوقان وآخرون (2005)، البحث العلمي مفهومه، وأدواته وأساليبه، ط9، دار الفكر، عمان، الأردن.
عمارة، رامي نجاح عبد اللطيف ،2018، آليات تغيير الثقافة التنظيمية لترسيخ أبعاد المنظمة المتعلمة بالمؤسسات التعليمية المصرية، رسالة دكتوراه غير منشورة، قسم التربية المقارنة والإدارة التعليمية، كلية التربية، جامعة طنطا، مصر.
الغيث، سدينا جبريل ،2021، تصور مقترح لتطوير الأداء المؤسسي للجامعات الليبية في ضوء مفهوم المنظمة المتعلمة، مجلة البيان العلمية، ع(10)، جامعة سرت، ليبيا، ، ص ص 34 – 59.
كريم، رمضان سعد وآخرون،2022، واقع ممارسة ضوابط المنظمة المتعلمة في مدارس التعليم الأساسي بمدينة شحات، المجلة العلمية لكلية التربية، (مج1-ع 1 )، ص ص: 16-40.
وزارة التعليم، قرار رقم 134 لسنة 2012م، باعتماد الهيكل التنظيمي واختصاصات وزارة التربية والتعليم وتنظيم جهازها الإداري، الجريدة الرسمية، العدد (14)، السنة الأولى، دولة ليبيا.
الوليدي، فهد بن عبد الله والعنزي، يوسف بن عبد الله ،2025، واقع تدريب مديري المدارس في المملكة العربية السعودية في ضوء المنظمة المتعلمة لواتكنز ومارسك، مجلة إبداعات تربوية، رابطة التربويين العرب، العدد (32)، ص ص 99 – 142.
ثانياً- المراجع باللغة الإنجليزية:
Creswell, J. W. & Creswell, J. D. (2018). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (5th ed.). SAGE Publications.
Fowler, F. J. (2014). Survey Research Methods (5th ed.). SAGE Publications.
Fullan, M. (1997). Whats Worth Fighting for in the Principal ship? Teachers College Press.
Marsick, V. J., & Watkins, K. E. (1999). Facilitating Learning Organizations: Making Learning Count. Aldershot: Gower.
Moilanen, R.,(2001):Diagonstic tool for learning Organizations , The Learning Organization, 8(1), pp. 6-20.
Senge, P. M. (1990). The Fifth Discipline: The Art and Practice of the Learning Organization. New York: Doubleday.
Senge, Peter(2006): The fifth discipline: The art and practices of the learning Organization, New York, Doubleday.
Silins, H., Zarins, S., & Mulford, B. (1998). "Organizational learning and school change", Educational Administration Quarterly, 34 (4), pp. 613 – 642.





















