Analyzing the Content of Arabic Language Text Books for the First Cycle in the United Arab Emirates in the Light of Visual Thinking Skills
Keywords:
Arabic Language Textbooks, Content Analysis, The First Cycle, The United Arab Emirates, Visual Thinking SkillsAbstract
Objectives: The study aimed to analyze the content of Arabic Language Textbooks for the first cycle in the United Arab Emirates in the light of visual thinking skills Method: The current study adopted the descriptive analytical approach, it has the study sample consisted of the Arabic language books for (first, second, third, and fourth).Which was decided to be taught in the third semester of the academic year 2021/2022, and the number is six books. To achieve this, a content analysis tool was prepared consisting of (22) sub-skills distributed over five main skills, namely: visual reading skills, analysis skills, linking and relationship skills, perception and interpretation skills, and extracting meanings skills. Results: The Arabic language book for the first cycle included visual thinking skills combined reached(956) recurrences, and the first grade came in first place in terms of the degree of inclusion of visual thinking skills with a number of (292) recurrences, and at a rate of(30.5%), The Arabic language book for the third grade was followed by a number of(252) recurrences, and a rate of (26.4%) , while the Arabic Language Textbooks for the second grade came in third place with a number of(242) recurrences, and a rate of(25.3%). While the Arabic language book for the fourth grade came in the last place with a number of (170) recurrences, and a rate of (17.8%)..
References
المصادر والمراجع باللغة العربية:
أبو جادو، صالح ونوفل، محمد. (2007). تعليم التفكير النظرية والتطبيق. دار المسيرة للنشر
والتوزيع.
جروان، فتحی. . (2011) تعليم التفكير مفاهيم وتطبيقات. دار الكتاب الجامعي.
زايد، فهد ورمان، محمد (2015). اللغة العربية مهارة وفن. دار الاعصار العلمي.
الصليبي، عزة ( 2008 ) .التفكير الناقد والتفكير الإبداعي. دار ابن خلدون.
طلبة، رانيا. (2022). مدى تضمين مهارات التفكير البصـري في كتاب اللغة العربية للصف الثالث
الابتدائي في محافظة الشرقية في مصر. مجلة كلية التربية. 7 (4). 56- 100.
عبد الجواد، علاء. (2020). مدى تضـمين مهارات التفكير البصـري في مقررات التربية الإسلامية
للمرحلة الإبتدائية في بنغازي. مجلة الجامعة المستنصرية. 8 (23). 89- 117
عبد السلام، محمد. (2021). أثر استراتيجية البيت الدائري في تنمية التفكير البصـري لدى طلبة
الصـف الرابع في محافظة المنوفية بمصـر. مجلة كلية التربية. 12 (7). 459– 500.
عبد العزيز، سعيد. (2009). تعليم التفكير ومهاراته. دار الثقافة للنشر والتوزيع.
عبيد، وليم، وعفانة، عزو (2003). التفكير والمنهاج المدرسـي. مكتبة الفلاح للنشـر والتوزيع.
العتوم، عدنان. (2013) تنمية مهارات التفكير نماذج نظرية وتطبيقات عملية. دار المسيرة
للنشر والتوزيع.
عطا، إبراهيم (2015). المرجع في تدريس اللغة العربية. المركز الأدبي التخصصي
عمار، محمد والقباني، نجوانا .( 2018) .التفكير البصري في ضوء تكنولوجيا التعليم. دار
الجامعة الجديدة.
فياض، علي .( 2015). تعليم التفكير. دار الشروق.
قطامي، نايفة .( 2003) .تعليم التفكير للمرحلة الأساسية. دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع.
محمود، عبودة.( 2005 ) .التفكير وأنواعه. دار ابن حزم.
المرر، خولة. (2022). أثر استراتيجية البيت الدائري في التحصيل الإملائي وتحسين مهارات
التفكير البصـري لدى طلبة الحلقة الأولى في دولة الإمارات العربية المتحدة. [رسالة
ماجستير غير منشورة]. جامعة العين.
المنير، راندا (2015). كيف تنمي التفكير البصري لطفلك. دار الأمل.
مهدي، القصاص. . (2006) تعليم التفكير وتعلمه. مكتبة شجر الدر.
المصادر والمراجع باللغة الانجليزية:
Al-Attal, Fathi (2021). Analysis of the content of primary school books in Malaysia in the light of thinking skills (critical, creative, holistic & visual), and visual Journal of Science Arts and Education, 7 (23), 349-401
Dilke, William (2010). Thinking skills. Journal of Educational Sciences, 7 (4), 45 -100.
Peter, Mimi (2022). The level of inclusion in the language book in the first stage of Visual thinking skills in Washington. Journal of Educational Sciences, 6 (2),100-137
Holsti, C. R. (1969). Content analysis for the social science and humanities. Addison, Wesley.
						
							




















