مدى توفر المتطلبات الأساسية لتطبيق نظام الساعات المعتمدة في التعليم الجامعي المحاسبي من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بكلية الاقتصاد درنة
Keywords:
Accounting education, Credit Hour System, system implementation requirementsAbstract
The aim of the study was to measure the extent of availability of the basic requirements for implementing the Credit Hour System from the perspective of faculty members in the Economics departments of Derna and Al-Qubah colleges at Derna University. To achieve the study's objective, a questionnaire was prepared and distributed to a sample of faculty members at the Economics colleges in Derna and Al-Qubah. Descriptive and inferential analysis were used to analyze the study's data. The study reached several results, the most important of which was the very high availability of requirements for implementing the Credit Hour System in higher education, with a percentage of 85.4% at the university level. The results also showed that the level of availability of requirements for implementing the Credit Hour System in higher education at the college level was high, with a percentage of 81.2%. Additionally, the study also revealed that the requirements for implementing the Credit Hour System in the Accounting department were highly available, with a percentage of 86.4%. Furthermore, the study participants strongly affirmed that the Credit Hour System works towards developing the curriculum in the Accounting department and thereby enhancing student performance in line with the requirements of the accounting profession in the job market.
References
المراجع العربية:
1- درويش ،عيد عبدالواحد على ، و أخرون ،( 2021) : نظام الساعات المعتمدة في التعليم العالي بمصر بين الواقع و المأمول ، مجلة التربية و ثقافة الطفل ، كلية التربية للطفولة المبكرة ، جامعة المنيا ، المجلد ( 19 ) ، العدد ( 4 ) ، جزء ( 1).
2- أبو ضيف ، أحمد ، (2021) : " الساعات المعتمدة " : النظام الجديد يُمكن الطلاب من تقليص الدراسة لـــــ 3 سنوات ، جريدة الوطن ، 8 اكتوبر ، www.elwatannews.com/news/details/5735203 ، (25/12/2021).
3- عبدالعزيز، اسماء فتحي ، ( 2020) : متطلبات تطبيق نظام الساعات المعتمدة بالدراسات العليا بكلية التربية ، مجلة كلية التربية ، جامعة المنصورة ، العدد 112 .
4- نوري ، سعيد غني ، (2020) : نظام المقررات في العراق دراسة تحليلية بين الأهمية و ألية التطبيق ، مجلة جامعة ميسان ، العراق.
5- إسماعيل ، تامر أحمد ( 2020 ): " بعض مشكلات نظام الساعات المعتمدة في الدراسات العليا بكلية التربية جامعة المنصورة و كيفية مواجهتها " ، مجلة تطوير الأداء الجامعي ، كلية التربية ، جامعة المنصورة ، العدد ( 24).
6- الظاهر، رشيدة السيد أحمد (2019): رؤية مستقبلية لتطوير الإرشاد الأكاديمي بالتعليم الجامعي في ضوء نظام الساعات المعتمدة ، مجلة كلية التربية ، جامعة حلوان مجلد (27) ، العدد (2).
7- شنودة ، اسيل فهمي حنا ، ( 2014 ) : مشاركة اعضاء هيئة التدريس بكلية التربية في الارشاد الاكاديمي ، دراسة عينة ، المؤتمر العلمي الثامن عشر ، اتجاهات معاضرة في تطوير التعليم في الوطن العربي ، المجلد الأول ، الجمعية المصرية للتربية المقارنة و الإدارة التعليمة ، كلية التربية ، جامعة بني سويف.
8- السراج ، عبير فاروق حسن احمد ، ( 2013 ) : تقويم نظام الساعات المعتمدة في ضوء الاسس و الأهداف التي تقوم عليها ، دراسة حالة جامعة القاهرة ، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة القاهرة.
9- عليان ، صلاح، بكير ، سامح ، ( 2013 ) : مشروع الساعات المعتمدة ، الآكاديمية الحديثة لعلوم الكمبيوتر و تكنولوجيا الإدارة ، المعادي ،القاهرة.
10- الشيخي ، علي السيد ، ( 2010 ) نظام الساعات المعتمدة System Hour Credit ، ورقة عمل المؤتمر العلمي السنوي الثالث و الدولي الأول – معايير الجودة و الاعتماد في التعليم المفتوح في مصر و الوطن العربي ، مجلة كلية التربية ، جامعة بورسعيد ، المجلد 1 .
المراجـــــــــــع الاجنبــــــية:
1- Twaina A. Harris: Prescriptive vs. Developmental (2018): Academic Advising at a Historically, Black University in South Carolina، NACADA Journal Vol. 38 (1).
2- G. Alex Ambrose، Laura Williamson Ambrose (2013): The Blended Advising Model: Transforming Advising with e Portfolios، International Journal of e Portfolio 75-89, Vol 3 (1).
3- Alshamy, A. (2017). Credit Hour System and Student Workload at Alexandria University: a possible paradigm shift. Tuning Journal for Higher Education. 4 (2).
4- Uyar, and Kuzey. (2011). “Factors Affecting Students' Career Choice In Accounting: The Case Of A Turkish University”, American Journal of Business Education; Vol. 4 Issue 10.
مواقع الانترنت:
1- صلاح عبد القادر النعيمي ( ( https://www.azzaman.com
2- مفاهيم و مصطلحات نظام الساعات المعتمدة، جامعة اليرموك الخاصة،(https://site.ypu.edu.sy)
						
							




















